Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
 Sydvestjysk SygehusTil Region SyddanmarkTil forsiden
Forside - Sydvestjysk SygehuspilOm ospilPressepilNyheder 2007pilFru Hansen vil opleve et kvalitetsløft i både behandling og pleje på SVS

Fru Hansen vil opleve et kvalitetsløft i både behandling og pleje på SVS

Der skal være stor opmærksomhed på alle processer i et patientforløb på et sygehus for at nå den kvalitet, der stiles efter.
Det er både udgangspunkt og mål for den plan for kvalitetsstyring på Sydvestjysk Sygehus, som er vedtaget og som der nu skal arbejdes henimod at omsættes til praktisk hverdag over hele sygehuset. For nogle af områderne er fremtiden endda ”lige om hjørnet”.
Det skarpe fokus på både at kunne udføre og dokumentere kvalitet bakkes  op af ledelsessystemet, og ude i afdelingerne er man optaget af at sætte handling bag de mange begreber om kvalitet, dokumentation og registrering, der hele året har fløjet gennem luften. Hvordan vil den ældre medicinske patient, fru Hansen fra Midtbyen, da komme til at mærke den kraftigere kvalitetsstyring på SVS?

  • Hun vil opleve, at den måde hun plejes og passes på altid sker efter de sidst nye standarder. Det vil sige beskrivelser af, hvad der er seneste og bedste  viden inden for den enkelte behandlingsform, pleje- eller genoptræningsindsats, siger kvalitetschef Dorthe Rørmann.
  • Fru Hansen vil også opleve et endnu mere systematiseret samarbejde mellem praktiserende læger, sygehuset og kommunerne. Der følges mere systematisk op på, at kommunikationen er i orden, og fru Hansen bør ikke kunne lande ”mellem to stole”. Det er patientens behov, der er omdrejningspunktet uanset hvor han/hun er i forløbet!
  • Det indebærer – i god tråd med Den Danske Kvalitetsmodel – at patienten inddrages i forløbet og hele tiden informeres præcist om, hvad der foregår, siger Dorte Rørmann. Patienter på SVS oplever i forvejen stor grad af tilfredshed og tryghed. Derfor vil de med rette kunne vælge dette sygehus, når de får brug for behandling.

Kvalitet skal blive en god vane i det daglige arbejde
For at nå målet – og for at kunne dokumentere kvaliteten arbejdes der allerede  i alle afdelinger og klinikker med at skærpe medarbejdernes kvalitets-bevidsthed. Og hvordan gør man så det?

  • I første omgang rydder vi op i alle eksisterende processer og der sker en løbende ajourføring af  retningslinjer – kliniske såvel som administrative, siger Dorte Rørmann.
  • Dernæst indfører vi over hele sygehuset et nyt elektronisk dokumentstyrings-system. Endelig sætter vi øget fokus på at uddanne ledelse og medarbejdere i dokumentation af og opfølgning på kvalitetsindsatsen.
  • Det er en proces, der har været i gang et stykke tid, men ved øget fokus gør vi i endnu højere grad kvalitetsudvikling og dokumentation m.v. til en del af hverdagen. Og arbejdet her på sygehuset, slutter Dorte Rørmann

Senest fagligt revideret: 13-08-2007


Siden er sidst opdateret 20-11-2007



Sydvestjysk Sygehus | Finsensgade 35, 6700 Esbjerg | Tlf. 7918 2000 | www.sydvestjysksygehus.dk