Skip til primært indhold

Ajourføring i FMK

I regi af praksiskonsulentordningen (PKO) på Esbjerg Sygehus Grindsted Sygehus har der i 2023 været fokus på ajourføring af FMK.

Der er arbejdet med at belyse, hvor mange patienter der har et ajourført FMK dels ved indlæggelse og dels ved udskrivelse.

En audit i foråret 2023 viste, at for 46 % af patienterne, med en ambulatorietid eller et akutbesøg i FAM, var FMK ajourført af egen læge inden for den seneste måned. Efter et ambulant besøg viser aktuelle tal, at sygehuset har ajourført FMK for 79 % af patienterne og efter en indlæggelse er tallet på 93 %.

På sygehuset er der en vedvarende opmærksomhed på at leve op til en standard, hvor målet er at FMK skal være ajourført for 90 % af patienterne både efter ambulante besøg og efter indlæggelser.

Ligeledes opfordres der til, at almen praksis har en opmærksomhed på at få ajourført patienternes FMK jævnligt.

Formålet med ajourføring af FMK er at forhindre fejlmedicinering, da et opdateret/ajourført FMK giver sundhedsprofessionelle adgang til oplysninger om patientens medicin.

Er FMK ikke ajourført kan der fremgå gamle ordinationer, som ikke længere er relevante og dermed øge risikoen for fejlmedicinering.
Et opdateret FMK er ligeledes relevant, hvis patienten indlægges akut og ikke kan svare for sig.

Ajourføring af FMK er en vigtig indsats i relation til at forebygge utilsigtede hændelser, derfor er det noget der følges løbende i kvalitetsrapporter på sygehuset ift., hvor gode vi er til at ajourføre FMK.

Der planlægges en audit igen til foråret 2024, hvor andelen af patienter med ajourført FMK fra almen praksis ønskeligt er højere end 46 % og vi håber således på opbakning fra jer på dette område.

Case 1

En 89-årig, dement plejehjemsbeboer med hypertension, hjertesvigtsbehandling og diabetes, ses kl. 00.30 i FAM grundet urinretention på 2 L. Ved ankomst aflastet med Urinkateter.

Der mistænkes begyndende Urosepsis.

Patienten er bevisthedspåvirket og prædelirøs.

Patientens FMK er senest ajourført for 12 måneder siden, og patienten kan ikke medvirke til medicingennemgang.

Det er således uvist, hvorvidt patientens vanlige medicin fremgår af FMK, eller om der foretaget ændringer siden opdatering.

Case 2

89-årige fru Hansen henvises til koloskopi pga. diarre. Desværre sker der komplikationer til koloskopien og fru Hansen skal indlægges mhp. akut operation. Fru Hansen mener at tage en enkelt pille for blodtrykket, og måske var der noget med en lille blodprop i hjernen, men hun har ikke medbragt medicinen og kan ikke redegøre yderligere herfor. FMK er ikke ajourført, og der fremgår Enalapril, Amlodipin, Thiazid, Clopidogrel, Selexid (alle med startdato flere år tilbage i tiden).

Da fru Hansens datter ankommer, kan hun heldigvis hjælpe med opklaringen. Det viser sig, at fru Hansen tager ét præparat for hypertension, og ingen øvrig medicin.

APPFWU01V